BIP Biuletyn Informacji Publicznej   
BIP: www.bip.gov.pl
www.bip.gov.pl
SZUKAJ W SERWISIE
   
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
Login:
Hasło:
         
 
Menu główne
Elektroniczna skrzynka podawcza
Nabory
Poradnictwo konsumenckie i ochrona konsumentów
Kontrole
ilość‡ wy›świetleń 191
ostatnia zmiana: 02.01.2025r.

Zgłoszenie zewnętrzne zgodnie z ustawą o ochronie sygnalistów

Jak przekazać zgłoszenie

Jeśli masz wiedzę, że doszło naruszenia prawa możesz przekazać zgłoszenie do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej następującymi sposobami, które gwarantują zachowanie poufności przekazanych informacji:

  • elektronicznie - w formie e-maila na adres poczty elektronicznej: sygnalista@wiih.lodz.pl
  • pocztą na adres do korespondencji Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Łodzi ul. Gdańska 38, 90-730 Łódź opatrzonej napisem "Zgłoszenie naruszenia prawa"
  • ustnie - w formie bezpośredniego spotkania z pracownikiem Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Łodzi upoważnionym do przyjmowania zgłoszeń o naruszeniach prawa albo telefonicznie za pośrednictwem nagrywanej linii telefonicznej na numer telefonu - 42 633 79 24.

Zgłoszenia anonimowe nie będą przyjmowane.

Zachęcamy, aby w przypadku pisemnego przekazania zgłoszenia skorzystać z formularza Zgłoszenia naruszenia prawa

Jeśli jest to możliwe, złóż zgłoszenie zewnętrzne  z wykorzystaniem powyższych kanałów komunikacji. Takie zgłoszenie również zapewnia poufność oraz ochronę przed stosowaniem działań odwetowych.

Jakie warunki musisz spełniać aby skorzystać z ochrony

Jeśli chcesz skorzystać ochrony sygnalisty musisz spełnić poniższe przesłanki:

a) jesteś osobą fizyczną,

b) zgłoszenie dotyczy naruszenia prawa, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów,

c) informację o naruszeniu prawa uzyskano w kontekście związanym z pracą, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów.

 

Przepisów o objęciu ochroną sygnalistów nie stosuje się do spraw, o których mowa w art. 5 ustawy o ochronie sygnalistów, w szczególności w zakresie przepisów:

  • ochronie informacji niejawnych,
  • tajemnicy zawodów medycznych i prawniczych,
  • tajemnicy postępowania karnego.

Sygnaliści podlegają ochronie od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa (art. 6 ustawy o ochronie sygnalistów).

 

Tryb postępowania ze zgłoszonym naruszeniem

Zgłoszone przez sygnalistę naruszenie przepisów prawa będzie poddane wnikliwej i bezstronnej analizie z zachowaniem poufności. Tryb postępowania jest następujący:

  • potwierdzenie wpływu zgłoszenia, jeśli sygnalista wskazał dane kontaktowe,
  • wstępna weryfikacja zgłoszenia,
  • podjęcie działań następczych i wszczęcie postępowania wyjaśniającego w WIIH, jeśli zgłoszenie jest zakwalifikowane jako podlegające pod przepisy ustawy o ochronie sygnalistów,
  • kontakt z sygnalistą - jeśli występuje konieczności uzupełnienia informacji od niego,
  • informacja zwrotna do sygnalisty o wyniku postępowania ze wskazaniem planowanych lub podjętych działań naprawczych.

WIIH rozpatruje zgłoszenia zewnętrzne w ramach swoich kompetencji jako organu publicznego w zakresie określonym w art. 3 ustawy o ochronie sygnalistów.

Informacja zwrotna

WIIH przekaże informację zwrotną do sygnalisty na otrzymany w zgłoszeniu w danych kontaktowych adres do korespondencji. Informacja zostanie przekazana w terminie 3 miesięcy od daty potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia. W przypadku konieczności dalszego działania ze strony WIIH pełna informacja zostanie przekazana sygnaliście w terminie 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia, o czym poinformujemy go wcześniej w terminie do 3 miesięcy.  

Zachowanie poufności

WIIH dokłada wszelkich starań celem zachowania poufności i zapewnia, że:

  • tylko i wyłącznie pracownicy upoważnieni mają dostęp do pełnej treści zgłoszenia sygnalisty,
  • dostęp do informacji zawartych w zgłoszeniu jest ograniczony, a dane dotyczące sygnalisty są przechowywane w zabezpieczonym miejscu, do którego dostęp mają wyłącznie osoby upoważnione,
  • możliwość kontaktu z sygnalistą ma jedynie pracownik upoważniony do przyjmowania zgłoszeń naruszenia prawa.

 

Dane osobowe sygnalisty

Dane osobowe sygnalistów WIIH przetwarza w oparciu o wymagania ustawowe zawarte w Klauzuli informacyjnej.

Działania następcze

WIIHpo otrzymaniu zgłoszenia podejmuje działania następcze w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia.

Takimi działaniami mogą być m.in.:

  • postępowanie wyjaśniające,
  • wniesienie oskarżenia,
  • działania podejmowane w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie postępowania.

 

Czynności podjęte na skutek zgłoszenia sygnalisty zmierzają do zapobieżenia lub usunięcia skutków naruszenia prawa oraz dokonania adekwatnych działań naprawczych.

Pomoc prawna dla sygnalistów

Każdej osobie, która chce dokonać zgłoszenia naruszenia prawa (sygnaliście) przysługuje nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, świadczone na podstawie ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej. Nieodpłatna pomoc prawna jest organizowana przez powiat/miasto na prawach powiatu, który jest właściwy dla miejsca zamieszkania sygnalisty.

Ponadto, Sygnalista, który obawia się lub doświadczył działań odwetowych może także zgłosić ten fakt do WIIH.

Sygnalistom przysługuje również ochrona prawna przed stosowaniem wobec nich działań odwetowych. Środkami ochrony prawnej są m.in.: złożenie zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa-zastosowania wobec sygnalisty działań odwetowych, do organów ścigania tj. Policji i jednostek prokuratury lub wystąpienie z roszczeniem o odszkodowanie lub zadość uczynienie za dopuszczenie się zastosowania działań odwetowych.

Zgłoszenie nie stanowi podstawy odpowiedzialności

Dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy odpowiedzialności (m.in. dyscyplinarnej) za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem art. 5). Gdyby wszczęto postępowanie sygnalista możesz wystąpić o umorzenie takiego postępowania.

Jedynym warunkiem ochrony jest fakt, że sygnalista ma uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą, pod warunkiem, że uzyskanie informacji lub dostęp do informacji nie stanowią czynu zabronionego.

Uwaga! Sygnalista powinien mieć na uwadze, że może ponieść określone prawnie sankcje za dokonanie bezpodstawnego zgłoszenia, tj. jeżeli świadomie i celowo dokonuje zgłoszenia naruszenia prawa, które w rzeczywistości nie miało miejsca (art. 57 ustawy o ochronie sygnalistów).

Gdzie można złożyć zgłoszenie zewnętrzne

Sygnalista może złożyć zgłoszenie zewnętrzne do innych organów publicznych lub do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Dane kontaktowe Rzecznika Praw Obywatelskich:

Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Al. Solidarności 77, 00-090 Warszawa,

tel. Central:  (22) 55 17 700, fax: (22) 827 64 53, biurorzecznika@brpo.gov.pl

Materiały




Klauzula Informacyjna dla osoby dokonującej zgłaszania naruszenia prawa.doc [42Kb]
Valid HTML 4.01 Transitional

Redakcja BIP: 

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej

ul. Gdańska 38, 90-730 Łódź

 

Tel. (42) 632-25-51, Fax. (42) 636-85-50

E-mail: sekretariat@wiih.lodz.pl


Deklaracja dostępności