Zgłoszenie zewnętrzne zgodnie z ustawą o ochronie
sygnalistów
Jak przekazać zgłoszenie
Jeśli masz wiedzę, że doszło naruszenia prawa możesz
przekazać zgłoszenie do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej
następującymi sposobami, które gwarantują zachowanie poufności przekazanych
informacji:
- elektronicznie
- w formie e-maila na adres poczty elektronicznej: sygnalista@wiih.lodz.pl
- pocztą
na adres do korespondencji Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej
w Łodzi ul. Gdańska 38, 90-730 Łódź opatrzonej napisem "Zgłoszenie
naruszenia prawa"
- ustnie
- w formie bezpośredniego spotkania z pracownikiem Wojewódzkiego
Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Łodzi upoważnionym do przyjmowania
zgłoszeń o naruszeniach prawa albo telefonicznie za pośrednictwem
nagrywanej linii telefonicznej na numer telefonu - 42 633 79 24.
Zgłoszenia anonimowe
nie będą przyjmowane.
Zachęcamy, aby w przypadku pisemnego przekazania zgłoszenia
skorzystać z formularza Zgłoszenia naruszenia prawa
Jeśli jest to możliwe, złóż zgłoszenie zewnętrzne z
wykorzystaniem powyższych kanałów komunikacji. Takie zgłoszenie również
zapewnia poufność oraz ochronę przed stosowaniem działań odwetowych.
Jakie warunki musisz
spełniać aby skorzystać z ochrony
Jeśli chcesz skorzystać ochrony sygnalisty musisz spełnić
poniższe przesłanki:
a) jesteś osobą fizyczną,
b) zgłoszenie dotyczy naruszenia prawa, o którym mowa w art.
3 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów,
c) informację o naruszeniu prawa uzyskano w kontekście
związanym z pracą, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów.
Przepisów o objęciu ochroną sygnalistów nie stosuje się do
spraw, o których mowa w art. 5 ustawy o ochronie sygnalistów, w szczególności w
zakresie przepisów:
- ochronie
informacji niejawnych,
- tajemnicy
zawodów medycznych i prawniczych,
- tajemnicy
postępowania karnego.
Sygnaliści podlegają ochronie od chwili dokonania zgłoszenia
lub ujawnienia publicznego, pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy sądzić,
że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest
prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że
stanowi informację o naruszeniu prawa (art. 6 ustawy o ochronie
sygnalistów).
Tryb postępowania ze
zgłoszonym naruszeniem
Zgłoszone przez sygnalistę naruszenie przepisów prawa będzie
poddane wnikliwej i bezstronnej analizie z zachowaniem poufności. Tryb
postępowania jest następujący:
- potwierdzenie
wpływu zgłoszenia, jeśli sygnalista wskazał dane kontaktowe,
- wstępna
weryfikacja zgłoszenia,
- podjęcie
działań następczych i wszczęcie postępowania wyjaśniającego w WIIH, jeśli
zgłoszenie jest zakwalifikowane jako podlegające pod przepisy ustawy o
ochronie sygnalistów,
- kontakt
z sygnalistą - jeśli występuje konieczności uzupełnienia informacji od
niego,
- informacja
zwrotna do sygnalisty o wyniku postępowania ze wskazaniem planowanych lub
podjętych działań naprawczych.
WIIH rozpatruje zgłoszenia zewnętrzne w ramach swoich
kompetencji jako organu publicznego w zakresie określonym w art. 3 ustawy o
ochronie sygnalistów.
Informacja zwrotna
WIIH przekaże informację zwrotną do sygnalisty na otrzymany
w zgłoszeniu w danych kontaktowych adres do korespondencji. Informacja zostanie
przekazana w terminie 3 miesięcy od daty potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia. W
przypadku konieczności dalszego działania ze strony WIIH pełna informacja
zostanie przekazana sygnaliście w terminie 6 miesięcy od dnia przyjęcia
zgłoszenia, o czym poinformujemy go wcześniej w terminie do 3
miesięcy.
Zachowanie poufności
WIIH dokłada wszelkich starań celem zachowania poufności i
zapewnia, że:
- tylko
i wyłącznie pracownicy upoważnieni mają dostęp do pełnej treści zgłoszenia
sygnalisty,
- dostęp
do informacji zawartych w zgłoszeniu jest ograniczony, a dane dotyczące
sygnalisty są przechowywane w zabezpieczonym miejscu, do którego dostęp
mają wyłącznie osoby upoważnione,
- możliwość
kontaktu z sygnalistą ma jedynie pracownik upoważniony do przyjmowania
zgłoszeń naruszenia prawa.
Dane osobowe
sygnalisty
Dane osobowe sygnalistów WIIH przetwarza w oparciu o
wymagania ustawowe zawarte w Klauzuli informacyjnej.
Działania następcze
WIIHpo otrzymaniu zgłoszenia podejmuje działania następcze w
celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu
przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia.
Takimi działaniami mogą być m.in.:
- postępowanie
wyjaśniające,
- wniesienie
oskarżenia,
- działania
podejmowane w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie
postępowania.
Czynności podjęte na skutek zgłoszenia sygnalisty zmierzają
do zapobieżenia lub usunięcia skutków naruszenia prawa oraz dokonania
adekwatnych działań naprawczych.
Pomoc prawna dla
sygnalistów
Każdej osobie, która chce dokonać zgłoszenia naruszenia
prawa (sygnaliście) przysługuje nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne
poradnictwo obywatelskie, świadczone na podstawie ustawy z dnia 5 sierpnia 2015
r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz
edukacji prawnej. Nieodpłatna pomoc prawna jest organizowana przez
powiat/miasto na prawach powiatu, który jest właściwy dla miejsca zamieszkania
sygnalisty.
Ponadto, Sygnalista, który obawia się lub doświadczył
działań odwetowych może także zgłosić ten fakt do WIIH.
Sygnalistom przysługuje również ochrona prawna przed
stosowaniem wobec nich działań odwetowych. Środkami ochrony prawnej są m.in.:
złożenie zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa-zastosowania wobec
sygnalisty działań odwetowych, do organów ścigania tj. Policji i jednostek
prokuratury lub wystąpienie z roszczeniem o odszkodowanie lub zadość uczynienie
za dopuszczenie się zastosowania działań odwetowych.
Zgłoszenie nie
stanowi podstawy odpowiedzialności
Dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może
stanowić podstawy odpowiedzialności (m.in. dyscyplinarnej) za szkodę z tytułu
naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w
szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych,
praw autorskich, ochrony danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy,
w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem art. 5). Gdyby wszczęto
postępowanie sygnalista możesz wystąpić o umorzenie takiego postępowania.
Jedynym warunkiem ochrony jest fakt, że sygnalista ma
uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest
niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą, pod warunkiem, że
uzyskanie informacji lub dostęp do informacji nie stanowią czynu zabronionego.
Uwaga! Sygnalista
powinien mieć na uwadze, że może ponieść określone prawnie sankcje za dokonanie
bezpodstawnego zgłoszenia, tj. jeżeli świadomie i celowo dokonuje zgłoszenia
naruszenia prawa, które w rzeczywistości nie miało miejsca (art. 57
ustawy o ochronie sygnalistów).
Gdzie można złożyć
zgłoszenie zewnętrzne
Sygnalista może złożyć zgłoszenie zewnętrzne do innych
organów publicznych lub do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Dane kontaktowe Rzecznika Praw Obywatelskich:
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Al. Solidarności 77,
00-090 Warszawa,
tel. Central: (22) 55
17 700, fax: (22) 827 64 53, biurorzecznika@brpo.gov.pl
Materiały
Klauzula Informacyjna dla osoby dokonującej zgłaszania naruszenia prawa.doc [42Kb] |